Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

FABLAB@SCHOOL

Aktører i FabLab@School

FabLab Middelfarts støtte til skoler er baseret på erfaringer fra det nationale FabLab@SCHOOL-samarbejde hvor Vejle, Silkeborg, Kolding og tidligere også Aarhus kommune sammen med Aarhus Universitet og støttet af bl.a. Industriens Fond har samarbejde om at udvikle metoder til at integrere designtænking, digital fabrikation og programmering i undervisningen. FabLab Middelfart er i løbende dialog med FabLab@School og håber på at kunne indgå i samarbejdet. 

I FabLab@SCHOOL anvendes Designcirklen som didaktisk ramme for undervisning og eksperimenter. Designopgaverne tager udgangspunkt i konkrete, virkelighedsnære problemstillinger, som på baggrund af feltstudier søges løst med forskellige prototyper på vej mod et endeligt design.

 Designmodel med forklaring

Kilde: Designcirklen er udarbejdet af CAVI, Aarhus Universitet

Gennem det eksperimenterende arbejde tilegner eleverne sig endvidere almene kompetencer i forhold til kritisk tænkning, kommunikation og samarbejde, kompleks problemløsning og teknologisk mestring. Kompetencer, der er centrale i det 21. århundrede.

I feltstudier undersøger man sit arbejdsfelt I idéfasen skabes der mange og forskellige idéer I fabrikationsfasen vælges teknologier og materialer, der kan bringe prototypen til live Der sker en løbende argumentation af valg og fravalg gennem hele designprocessen Ligesom argumentation, er refleksion til stede i hele designprocessen, men kommer eksplicit til udtryk når projektet tages i brug.

Kilde: http://fablabatschool.dk/designcirklen/